Saturday, March 08, 2003

Sitting here in the office, thinking what to do. Today is a not working day but I usually be in the office to finish things or just 'kemas-kemas' this room.

Aku rasa aku mempunyai sekeping hati (sekeping ke dua keping yea?) yang agak sensitif. Terlalu mudah terusik bilamana menyaksikan perkara sedih atau mendengar sesuatu yang mengharukan. Cair airmataku. Seperti yang selalu kita lihat di tv yang memaparkan kesusahan manusia lain. Kekurangan manusia lain dan kehidupan yang dalam kepayahan. Atau lakonan drama yang menggambarkan sedemikian juga senang sekali menyentuh hati lelaki ini.

Tetapi.. hati ini jugalah yang kadang-kadang sudi menjerit kepada Luqman. Hati ini juga yang rela meninggikan suara kepada Luqman. Ita kata aku ni pun ada panas baran. Adakah manusia boleh mempunyai hati yang lembut dan hati yang keras pada satu masa. Ada masa ia tersentuh dengan emosi dan ada masa ianya menjadi sekeras batu sukar amat dilembutkan oleh lidah. Teringat kepada satu nasyid lama dulu...

Pandangan mata selalu melulu
pandangan akal selalu tersalah
pandangan nafsu selalu terburu
pandangan hati itu yang hakiki
jika hati itu bersih

Hati jika sudah bersih
pandangannya akan menembus hijab
Hati kalau sudah bersih
firasatnya tepat kehendak Allah

Tapi hati jika dikotori
bisikannya bukan lagi kebenaran

Lebih kurang lirik dia. Pertama kali aku dengar semasa di tingkatan lima, tahun 1990 di Sekolah Menengah Agama Sheikh Abdul Malek, KT. Sekolah kesayanganku. Mengambil berkat seorang Ulama terkenal di sana.

Setahu aku, hati kita akan berbintik hitam apabila kita melakukan satu dosa. Jika penuh bintik hitam tersebut maka hati kita akan mati. Tiada cahaya kebenaran akan sampai kepada tuannya. Apa rupanya hati kita ya? Banyakkan Istighfar dan solat sunat untuk menghilangkan dosa-dosa kecil yang biasanya tiada kelihatan pada mata kasar.

Aku dah hantar email nak mintak tarik diri dari jadi ketua college website committee sbb nak tumpukan kepada kerja hakiki aku. Walaupun aku minat buat kerja tu tetapi kita tidak punyai masa yang cukup untuk semua perkara. Seorang ulama terkenal pernah berkata " Al waajibat aksara minal auqaaat" makna dia : Kewajiban kita lebih banyak daripada masa kita. Betul kan? Aku pun nak buat kerja ni.

No comments: