Tuesday, March 25, 2003

Mengapa perlu diulang cerita yang sama setiap kali tiba semester baru.

"Encik Is, saya kena tukar kursus".

"Cik Is, saya kena start semester 1 balik".

"Emm... uhuk uhukk.. ".

"Hari tu saya kena 'bar' exam sebab tak cukup attendance".

"Saya dah cuba en. Is, tapi tak boleh bawak lah.. saya memang lemah matematik ni".

Bila sudah ramai yang datang dengan masalah yang lebih kurang serupa, terkadang amarahku naik tiba-tiba. Bukan tidak diberitahu. Sudah banyak kali aku ulang benda yang sama. Nada yang sama. Faham dan angguk. InsyaAllah bertalu-talu. Takkanlah nak suruh orang cucuk hidung tu dan ikat dalam kandang, baru nak ikut. Kamu dah besar panjang! Kamu yang buat keputusan samada nak gagal atau nak berjaya. Lemah ke, tak pandai ke, sakit ke adalah cabaran! Memang kita akan belajar bende yang kita belum tahu. Makin lama makin banyak.

... kalau aku tak ada perasaan marah, maknanya aku bukanlah orang yang layak berada di kerusi ini.

... Apakah usaha aku belum cukup lagi. InsyaAllah aku akan lebihkan usaha pada semester ini.

No comments: