Monday, March 10, 2003

Hari ini cuti sempena pertabalan sultan Selangor. Seronok rasanya duduk dalam negeri Selangor ni sebab cuti dia lebih banyak dari KL. Ita kerja kat Selangor juga tetapi cuti pakai KL punya. Hari ni hantar dia pergi kerja. Servis kereta dan tukar brake pad. Seratus lebih jugak habis. Mekanik tu cakap engine's mounting pun dah pecah. Kena ganti baru. RM350 untuk empat mounting. Aku nak suruh abang aku tanya kat tempat dia dulu berapa harga dia. Kereta ni memang banyak makan duitlah. Setiap bulan tu ada je yang nak kena tukar. Kete buruk lah katakan.. Absorber tu nak kena tukar jugak. Dah tak larat pakai sporty lowered punya. Asyik sagat bumper jalan je.

Dua tiga hari ni mabuk tengok astro. Rasa macam nak muntah pulak sebab terlampau banyak pilihan. Luqman asyik nak tengok kartun. hehe.. Banyak kena sabo, kena tolak ansur dan kena pandai amik hati kalau tidak gaduh pulak. :) Luqman pun suka tengok discovery channel. Kesukaan aku. Semalam ada rencana mengenai pembinaan terowong. Betapa hebat keinginan manusia. Sekeras-keras batu ciptaan Tuhan, boleh sahaja ditembusi dengan teknologi manusia. Di Amerika teknologi ini sudah bermula semenjak bermulanya era industri. Semenjak kereta digunakan secara meluas. Mereka mempunyai beberapa bandar di bawah gunung. Lengkap dengan segala kemudahan. Jika nuklear meletus, tempat itu masih selamat. Di Switzeland, terowong yang melintasi pergunungan alps sedang dibina. Masa pembinaannya adalah 15 tahun. Menggunakan mesin pengorek terowong sebesar bangunan 4 tingkat.

Di mana kita ya? Masih menconggak-conggak di mana kita mahu mengimport teknologi. Masih bertatih mempelajari teknologi. Kepada adik-adik yang masih muda, bekalkanlah diri untuk membangunkan negara ini. Sebusuk manapun negara ini, ia tetap tanah air kita yang wajib kita bangunkan untuk generasi akan datang. Negara ini baru mula bertani apabila negara barat sudah mendirikan kilang serata dunia. Negara ini baru mengenal teknologi apabila negara barat menghirup khazanah dunia.

No comments: