Tuesday, April 01, 2003

Menunggu waktu Isya', kadang-kadang aku singgah ke sini. Buat apa yang patut. Hari ini tuan Imam Wan Hussin tidak nampak batang hidung. Adakah dia tidak sihat. Zohor dan Asar tadi tak nampak macam tak sihat. Mungkin ada sesuatu yang perlu diuruskan. Jarang dia tak datang. Biasanya dia akan beritahu jika dia ada hal. Jadi akupun kadang-kadanglah jadi imam terjun. Terkadang malu sendiri. Ilmu secetek ini bisa diangkat menjadi imam solat jemaah. Aku jadi insaf. Dari apa yang aku pelajari, jika seseorang itu melupai ayat al-Quran yang telah dihafal. Adalah celaka baginya. Lebih teruk daripada orang yang tidak pernah menghafal al-Quran. Betul ke tOksiD? Atau Pakdi? atau Wanzu?

Hilang hidayah adalah lebih teruk daripada belum mendapat hidayah. Lari dari Tuhan setelah kita mengenalinya adalah sejahat manusia. Tetapi turun naik iman adalah manusia biasa. Iman tahap terendah. Ada tiga darjat orang yang mengerjakan solat. Pertama, dia bersolat kerana dia merasakan dia wajib bersolat. Kedua, dia bersolat kerana takutkan azab dan dosa Allah. Ketiga, dia bersolat kerana ingin mendapatkan cinta Allah dan ingin selalu berdamping dengan-Nya. Tetapi manusia punyai hati yang mudah berbolak balik. Oleh itu selalu lah doakan.. Ya Muqallibal qulub, thabbit qulubina bidiinika wa to'atiq"... Wahai Tuhan yang membalikkan hati, Tegapkan hati-hati kami dengan agama-Mu dan ketaatan kepada-Mu.

Ilmu manusia ibarah titisan air yang melekat pada hujung jari apabila kita mencelupkan jari kita ke dalam air laut. Sedikit itupun tidak termampu untuk kita menguasainya. Ayuh, tingkatkan usaha kita untuk mendalami ilmu dunia dan akhirat. Isya' sudah hampir. Aku beredar dulu.

No comments: