Friday, April 11, 2003

Program MLVK, menerima satu tamparan yang agak hebat. Langkah kerajaan yang membekukan tabung kemahiran menyebabkan banyak tempat latihan MLVK gulung tikar. Walaupun langkah tersebut dikatakan untuk menyelesaikan pembayaran untuk tahun 2002 dan bersifat sementara, ia memberi kesan yang tidak sedikit. Sepatutnya perkara seperti ini dipantau dengan cermat dan teliti sebelum pihak berkuasa meluluskan pembukaan pusat-pusat latihan MLVK. Yang paling teruk terjejas ialah pengusaha bumiputra yang mula berjinak-jinak dengan perniagaan dan bergantung sepenuhnya kepada yuran yang dikenakan kepada pelajar.

Mahzan mengajak aku pergi ke pameran MAPEX esok di PWTC. Bersungguh benar dia nak beli rumah. Katanya tahun lepas, kalau tahun ini dia tak kahwin lagi, dia nak beli rumah dulu. Bila dah kahwin, rumah sudah ada. Baguslah tu yea. Beli rumah ni tak akan rugi punya. Cuma nak kena ada duit paling kurang 10 peratus tu campur duit untuk peguam dan perkara-perkara kecil lain. Sampai bila nak menyewa. Kalau dikumpulkan duit sewa dah boleh buat macam-macam. Aku dah kerja lebih kurang 6 tahun. Rumah tak mampu lagi nak beli. Terlalu banyak komitmen untuk keluarga dan adik beradik. Aku ada 8 adik. Seorang abang. Adik aku dah bekerja tiga orang. Tinggal lima yang masih bersekolah dan di IPT.

Ada rakan sekerja di sini ada sampai tiga buah rumah. Keluarga banyak membantu biasanya. Kalau nak harapkan duit gaji tak tahulah bila akan mampu. Mungkin beli rumah yang murah dulu. Macam apartmen contohnya. Sekurang-kurangnya boleh menjadi aset bagi kita. Harga rumah akan naik tidak pernah turun. Bukan macam kereta. Kereta apabila dipakai harganya akan turun. Kadang-kadang sampai merudum. Lebih merupakan liabiliti daripada aset. Pernah baca buku "Rich Dad, Poor Dad" tulisan Robert Kiyosaki? Bercakap mengenai pengurusan kewangan kita. Sangat bagus jika kita boleh laksanakan. Kalau boleh keluarkan buku semacam itu pun lagi lah bagus. Sekali lagi 'theory of average' terbukti.

:: Petang semalam Ita minta aku ajar memandu kereta manual. Kereta auto dia dah terrer. Luqman pun ikut sekali. Dalam hati aku kata 'kena banyak sabar ni. Jangan marah dia.. bagi peluang dia belajar." Tapi terbukti aku tidak layak untuk jadi guru memandu. Aku tak tahan bila orang tak boleh buat apa yang aku cakap. Aku rasa benda tu mudah sangat. Sabar je lah. Maaflah Ayang eh? Tak sengaja marah ayang..:) . Nanti belajar dengan MekJa je lah. Atau dengan Mila.

No comments: