Tuesday, April 15, 2003

Semalam ada perbincangan antara pihak pentadbiran kolej dengan TMNET. Rentetan daripada seminar sehari yang aku hadiri awal bulan ini. Aku tertarik dengan perkhidmatan Hotspot yang ditawarkan oleh TMNET. Wireless WAN. Khidmat ini mungkin boleh memberi penyelesaian kepada rugutan pelajar mengenai khidmat capaian internet yang terhad kepada sebuah makmal sahaja. Walaupun di sini ada 4 makmal komputer. Hanya makmal windows NT yang disediakan kemudahan internet percuma menggunakan talian ISDN. Memang tidak mengcukupi dengan pertambahan pelajar dan pelajar zaman ini sebahagian dunia mereka adalah internet.

Perbincangan tersebut berjalan lancar cuma kadang-kadang ia bertukar menjadi seolah-olah kelas "Networking" dengan istilah-istilah yang jarang didengar oleh orang biasa. ADSL, XDSL, Direct access, Internet Exchange, COINS dan lain-lain lagi. Mereka akan membuat tinjauan tentang kampus ini dan akan disusuli oleh kertas cadangan. Jika boleh dilaksanakan dengan pelaburan yang kecil, alangkah baiknya. Tetapi ada juga kemungkinan kesan sampingan kepada pelajar jika mereka diberi kemudahan internet ini di asrama mereka. Sebuah IPTA pernah memberikan khidmat ini kepada pelajarnya tetapi selepas setahun mereka menarik balik kerana mendapati kedatangan pelajar pada kelas pagi merosot teruk. Sebuah IPTS yang terkenal juga baru menyediakan khidmat ini kepada pelajarnya. Adakah wajar untuk membuat kajian terlebih dahulu atau menunggu masa untuk "troubleshoot" masalah yang timbul.

Mungkin perlu diwujudkan satu bentuk program untuk menapis capaian internet para pelajar. Atau mungkin boleh dihadkan masa capaian internet kepada pelajar. Rasanya banyak langkah yang boleh dilakukan supaya khidmat yang berguna ini digunakan dengan baik oleh pelajar-pelajar.

: : Esok aku nak bercakap tentang etikan pakaian kolej swasta. Ada artikel menarik mengenainya tersiar dalam The Star dua hari lepas.

No comments: