Tuesday, April 22, 2003

Hujung minggu lepas tak jadi balik Johor. Ditambah dengan Luqman yang kurang sihat. Agak 'dedar' badan dia. Alhamdulillah sihat semula pada hari Isnin. Aku rasa amat bersyukur kepada Allah kerana setakat ini kesihatan Luqman agak baik. Kalau demam pun paling lama dua tiga hari. Dari kecil lagi kami dah ajar dia makan minyak ikan dan vitamin tambahan. Makanan dera diri (junkfood) sama sekali tidak disentuh. Jika ada orang memberikan gula-gula atau coklat, dia akan menolak dan akan mengatakan "janput..janput.." Dia tak pernah makan gula-gula dan coklat..... Hmmm.. kenaperr?? tak percayerrr? Tengok iklan pun dia akan sebut "janput...janput...". Aiskrim pun lansung tidak disentuh walau di depan mata atau orang berikan dengan percuma. Aku juga rasa bersyukur kerana Allah telah memberi aku peluang belajar tentang pemakanan dan ilmu keibubapaan di tempat kerjaku yang lama. Di Institut Pembangunan Keluarga dan Kanak-kanak Nury. Ita masih bekerja di sana. Alhamdulillah kami sama-sama tekad untuk melawan arus komersial yang selalu mengabui pertimbangan kebanyakan kita.

Luqman juga tidak pernah minum susu lembu. Hanya susu ibu, kambing dan soya. Susu soya yang paling disukainya. Kenapa bukan susu lembu? Susu lembu terlalu komersial dan bayangkan dengan penggunaan susu lembu yang begitu meluas, bagaimana proses susu dikeluarkan secara komersial? Sama seperti pengeluaran daging ayam secara komersial. Seekor ayam yang beratnya sekilo setengah umurnya hanya 28 hari. Apa yang membuatkannya begitu cepat membesar? Suntikan hormon. Suntikan bahan kimia. Ya.. memang kami ada makan ayam tetapi ikan lebih diutamakan. Seboleh-bolehnya kami akan mengelak dari memakan ayam.

Satu lagi benda yang kami elakkan ialah dadah ubat. Dadah ubat juga terlalu komersial dan terlalu banyak jenisnya. Antibiotik contohnya.. ada berapa jenis entah. Kami memilih untuk mengambil vitaman tambahan dan makanan yang jelas berkhasiat untuk menjaga kesihatan. Alhamdulillah setakat ini kami berjaya menghadapi cabaran dari keluarga dan adik beradik yang amat suka menghadiahkan gula-gula dan coklat. Kami terangkan kenapa tidak elok. Mereka akur dan biasanya akan menyatakan rasa kagum kerana boleh mengawal Luqman sebegitu. Oh ya..Luqman juga tidak minum milo. Tapi masih membesar dengan sihat dan kuat.

Ramai kawan-kawan yang berkata agak susah nak mengawal pemakanan anak kerana apabila balik kampung, Tok abah dan tok maknya suka memberikan jajan dan gula-gula. Bapa dan mak saudarapun buat perkara yang sama. Bagaimana ya? Tepuk dada tanya selera...

No comments: