Wednesday, April 09, 2003

AKu cuba nak update blog ini sambil melayan beberapa orang rakan siber. Satu dari Tawau. Seorang lagi dari Johor Bharu dan lagi seorang di Pulau Pinang. Tawau dan JB satu bilik. Yang di Pulau Pinang bilik yang lain. Hebat kan teknologi sekarang. Manusia dari seluruh dunia boleh bertemu pada waktu yang sama di tempat yang begitu jauh. Teknologi yang dipanggil ICT, merubah keadaan dunia yang kita hidup di dalamnya. Dunia yang ibu bapa kita tidak pernah terfikir akan muncul. Ramai orang yang tiada kesempatan untuk bergaul di dunia nyata lantaran himpitan masa kerja yang menghambat manusia ke sudut dunia. Maka alam yang separa nyata ini menjadi alat yang berkesan untuk bertemu dengan ramai orang.

Kata orang, Tak kenal maka Tak cinta. Bila dah kenal cinta mula berputik. Kalau dulu dari mata turun ke hati. Sekarang ini dari dari mana turun ke mana yea. Dari perkataan boleh menawan seorang perawan atau jejaka tampan. Ada cinta yang diikat, ada yang terikat dan ada yang hatinya tersiat. Ramai juga yang tertipu dan ramai juga yang menipu. Menipu dan tertipu menjadi lumrah. Mungkin sifat semulajadi manusia jika dia merasa tiada siapa yang melihat, mudah saja membuat suatu yang cemar. Lihat diri kita. Jika jujur tidak sebati, mudah bagi kita membohongi orang dan diri sendiri. Kadang-kadang ingin membalas perbuatan orang terhadap kita. Lantas orang lain menjadi mangsa dan rantai ini terus berjalan. Lalu kita menjadi sama seperti orang yang menipu kita. yang ditipu berubah menjadi penipu.

Aku percaya jika kita berniat baik dan jujur, InsyaAllah akan diberi balasan yang baik. Seperti kata siapa ya.. aku kurang pasti.. Jadilah seperti pokok buahan, dibaling batu atau kayu, diberinya buah. Akan bahagialah hidup kita. Ingat siapa suri teladan kita sepanjang zaman. Letaklah Muhammad sebagai guru kita. Redha Allah yang paling utama. Lewat kita sebagai seorang anak, abang, adik, kakak, sahabat, rakan, taulan, isteri, suami, guru, juruteknik, jurutera, pelajar, ketua, bapa, ibu atau kaunselor...

No comments: