Friday, April 18, 2003

Etika pakaian di IPTS

Isu pakaian kerap kali menjadi isu hangat di dada-dada akhbar dan di kalangan pelajar-pelajar di IPTA dan IPTS. Di IPTA memang telah lama wujud undang-undang yang jelas mengenai tatacara berpakaian ini dan telah dikuatkuasakan oleh pentadbiran IPTA. Tetapi di IPTS undang-undang perihal pakaian ini kurang jelas dan bergantung kepada IPTS itu sendiri menentukannya berpandu kepada jenis orientasi IPTS tersebut. Sesetengah IPTS memang mengambil berat terhadap perkara ini terutamanya IPTS yang menawarkan kursus-kursus yang berbentuk agama. Tidak kurang juga yang tidak memberi perhatian kepada etika berpakaian dan memberi kebebasan kepada para pelajar memilih apa yang ingin dipakai. Mungkin bagi pengusaha IPTS yang mempunyai nilai moral yang universal dan 'moden' menganggap pakaian tidak menggambarkan peribadi seseorang pelajar. Perjuangan golongan ini ber'tuhan'kan kepada tamadun barat yang sudah menyerap kebanyakan tamadun lain. Tidak hairanlah bagi golongan ini mengikut peredaran semasa tamadun barat dan menerima segala kandungannya tanpa syarat dan rela mengubah indentiti bangsa yang telah terbentuk sekian lama.

Apa yang menjadi kegusaran kepada kita ialah apabila anak bangsa sendiri yang mempunyai nama Islam dan beragama Islam mengikut surat lahirnya juga begitu senang mengikut tamadun ini secara rela dan gembira tanpa rasa bersalah. Nilai moral yang sepatutnya kukuh dalam diri remaja muslim menjadi kabur dan samar-samar. Menunggu perjalanan waktu untuk menghakisnya sedikit demi sedikit. Yang membimbangkan kita ialah akibat daripada ikutan ini yang membawa kecelaruan kepada masyarakat Islam. Kecelaruan identiti yang semakin tidak kurang. Ditakuti apa yang tinggal hanyalah badan yang diberi nama Islam tetapi tidak pada peribadinya. Bukan nak mengatakan tamadun barat itu busuk. Banyak yang baik malah amat berguna bagi kita umat Islam. Yang ingin dipersoalkan ialah apabila soal pakaian diambil mudah dengan alasan Allah menilai hati manusia atau tidak boleh menilai seseorang dari pakaiannya. Dengan pantasnya 'biah' (suasana) Islam dicemari. Bagaimana iman umat Islam boleh berkembang atau menjadi lebih baik sekiranya setiap hari diberi ujian dasyhat. Diberi pelbagai cabaran aqidah tetapi ditutup ruang bagi menguatkan aqidah.

Memang kita diberi pilihan untuk kesyurga atau neraka tetapi dengan membuka jalan ke neraka seluas-luasnya dan meletakkan jalan ke syurga ke sudut dunia sudah tentu ramai yang cenderung kepada kerosakan. Kerana manusia sukakan keseronokan. Nafsu manusia pula sentiasa mengarah kepada kejahatan. Sehebat-hebat manusia, jika diuji nafsunya lambat laun akan tumbang. Jadi adakah wajar dibuka jalan nafsu ini seluas-luasnya dan diberitahu, jangan pilih jalan ini, tak elok. Umpama meletakkan ikan goreng dan sayur hijau di depan seekor kucing dan menyuruhnya makan sayur tersebut dan ditinggalkan begitu sahaja. Sudah tentu kucing itu akan memakan ikan tersebut.

Apa yang aku tulis ni yea.. tadi rasanya idea lain. Dan tulis lain pulak jadinya.. Spontan punya kerja. Sabar je lah kan. Publish jugaklah..hehehe rasanya aku nak bagitahu kita kena jaga anak-anak kita sekarang ni dengan lebih ketat. Bukan bagi pakai ketat. Biar iman yang ketat tapi baju longgar. Kalau kita bagi kebebasan sepenuhnya, kebarangkalian rosak tu lebih besar dari elok sebab suasana sekarang kita tidak boleh kawal. Impot tamadun semakin hari semakin besar. Akhir kata mari kita ambil pengajaran dari firman Allah yang bermaksud; (tak ingat surah apa) 'Qu anfusikum waahliikum naara'
Jagalah dirimu dan ahli keluargamu dari apa neraka.

No comments: