Wednesday, February 25, 2004

Nak membuka website untuk lihat kerja kosong di Putrajaya holding bukan main susah. Dah mencuba sejak dua hari lepas tapi masih belum berjaya masuk. Terlalu ramai orang yang akses ke laman tersebut. Memang sah ramai sangat orang yang masih belum kerja. Hari ahad lepas, berkunjung ke cyber cafe di kompleks PKNS Bangi untuk tengok iklan. Kat situ pun ada tiga empat orang tengah buat perkara yang sama.

Baru lepas interview seorang calon untuk kerja kosong di sini. Nampak gaya memang kurang sesuai dan kurang layak. Tak bukak iklan pun, calon datang daripada staf-staf kat sini. Tapi polisi di sini tidak membenarkan suami isteri bekerja sekali. Kalau ada yang jatuh cinta dan kahwin sesama staf, salah seorang mesti berhenti. Kalau tidak mungkin Ita dah lama masuk ke sini.

Soalan dari ukhwah.com dari ruangan kaunseling agak banyak juga masuk ke dalam email. Nak kena cari masa lain untuk menjawabnya. Biasanya malam masa mengadap tv dgn Luqman dan Ita. Kadang-kadang susah juga nak menjawabnya jika masalah terlalu rumit dan kompleks. Apa yang boleh dibantu hanyalah cadangan-cadangan yang boleh difikirkan. Urusan timbang tara dan membuat pilihan di tangan mereka sendiri. Biasanya orang yang menghadapi masalah ini tidak berupaya melihat masalah mereka dari perspektif yang lain. Mereka terkurung dalam masalah mereka sendiri. Apabila ditunjuk beri dua tiga keadaan, mereka lebih mudah nampak jalan keluar.

Selalunya cara berfikir memainkan peranan terpenting samada kita mampu menghadapi masalah atau tumpas di depan masalah tersebut. Ada yang melihat masalah sebagai batu besar yang tidak boleh dipanjat. Ada juga yang melihat masalah sebagai batu besar yang boleh dipanjat dan berfikir mungkin ada sesuatu di balik batu tersebut. Kita yang memilih.

YOU ARE WHAT YOU THINK!

No comments: