Wednesday, February 11, 2004

Nak dapat kerja dengan agensi kerajaan susah ke? Ramai orang yang ditanya soalan itu memberikan jawapan yang hampir sama. Memang susah katanya, kena ada kabel besar atau mesti ada kabel fiber optik untuk dapat tempat. Sebahagiannya berkata iklan tu sebenarnya hanya syarat. Calon-calon pekerja dah ada lama. Semuanya melalui kroni kroni dalaman. Siapa ada kabel lebih besar dia akan dapat. Jika setakat kabel telefon biasa tu memang kena potong dengan kabel lain. Yang lagi hebat tak pakai kabel tetapi pakai satelit macam astro tu.

Bagi orang yang bekerja tidak sampai 10 tahun lagi ni, tidak ada kabel besar kerana kebanyakan kawan-kawan satu pengajian dulu belum sampai tahap kabel besar. Tak cukup 'power' untuk tarik kabel. Walaupun ramai yang berjawatan penting dalam kerajaan seperti majistret, peguam, pegawai tadbir diplomatik (paling ramai), pegawai undang-undang, kaunselor dsb. Satu masa nanti diaorg akan jadi kabel besar lah tetapi entah bila. :)

Tengah mencongak-congak kemungkinan permohonan yang nak dihantar ke KUIM ni. Ita nak mohon ke sana. Ini dah kali kedua mohon. Kali pertama dulu lansung tak panggil temuduga. Kali ini aku bertekad nak mintak tolong bos yang ada banyak kabel. Katanya dia kenal orang teratas di tempat tu. Aku nak cuba kerana teruk juga ekonomi keluarga jika seorang sahaja yang bekerja. Boleh hidup tetapi sempit sikit. Semalam sempat menonton rancangan The Oprah Show kat saluran 70. Dia bercerita mengenai bagaimana nak menjadi jutawan dengan sendiri. Menarik juga perbincangannya. Diambil beberapa kes di mana perancangan kewangan keluarga yang kurang baik dan diberi jalan untuk membetulkannya.

Katanya ada tiga langkah untuk ke arah jutawan ini.

1. Mulakan membayar kepada diri sendiri (pay yourself)
2. Bayar secara automatik (make it automatic)
3. isk.. lupa dah.... mende lah yg ketiga ni...

Prinsipnya amat mudah iaitu simpan sedikit belanja harian dan bayar kepada diri sendiri secara automatik menerusi potongan melalui bank. Kurangkan kemewahan untuk kaya pada masa akan datang.


No comments: