Friday, February 27, 2004

Izinni, kan dah jawab soalan tu kat bawah. Nak tukar lagi ni, tgh carik yg ganazzz sikit. :)

Sebenarnya bebudak kat asrama tu konon-konon nya stress exam lah tu. Itu lah pasalnya dok buat kerja yang tak berfaedah tu. Diaorg tak tahu agaknya berapa kos nak betulkan bende tu semula. Heran bin ajaib betul... ok ok.. nak bagitahu lah ni. Bebudak tu dok main 'fire extinguisher' kat tingkat diorg. Habis berterabur serbuk putih macam tepung tu. Seingat kita, masa belajar dulu, mmg pernah sekali sekala bende tu budak2 universiti main. Tak de bezanya kot kat sini cuma mungkin kebarangkalian tu lebih tinggi.

Pelajar baru akan masuk 20 Mac ini dan program orientasi akan diadakan selama enam hari. Baru boleh dipanggil minggu orientasi rasanya. Semalam bertungkus lumus nak menyiapkan cadangan program seminggu tersebut. Sebelum ini program orientasi hanya diadakan selama tiga hari sahaja. Aku amat bersetuju apabila Timb. presiden akademik mencadangkan tempoh enam hari tersebut. Berikutan dengan masalah disiplin yang terlalu 'rampant'. Kali ini program orientasi akan dijalankan dengan tegas dan lebih tersusun.

Para pelajar mesti menyesuaikan diri semasa program orientasi ini. Bayangkan jika selama ini mereka sudah terbiasa dengan waktu bangun pagi di rumah. Pelajar kena melalui proses membetulkan jajaran (allignment). Kena pastikan bahawa pelajar terus berada di atas jalan yang betul sebelum dilepaskan untuk berdikari, jauh dari kawalan ibu bapa. Boleh mengawal pengaruh rakan sebaya dan fokus kepada pelajaran. Cabarannya ialah bagaimana hendak menyediakan modul sebegini. Membuat cadangan mengambil masa juga, hendak melaksanakannya lagilah mencabar dan memakan masa. Mereka ini bukan pelajar cemerlang. Mereka ini kebanyakkannya pelajar 'reject' di sekolah masing-masing. Memang mereka ada potensi cuma karatnya agak tebal untuk dikilatkan.

Esok ada majlis kahwin anak bos di KDE. Dilantik menjadi event manager bersama-sama dua orang lagi. Ada beberapa perkara yang perlu disiapkan hari ini. Antaranya adalah pemilihan lagu dan muzik latar. Sedang dalam proses akhir. InsyaAllah akan berjalan dengan lancar.

No comments: