Thursday, October 30, 2003

Orang di Kedah ramai yang kena pindah disebabkan oleh banjir yang menghuni rumah mereka. Sekolah-sekolah dan dewan orang ramai menjadi pilihan di samping rumah-rumah saudara mara. Mungkin kurang selesa berbanding rumah sendiri namun kekurangan sedikit masih tidak mencacatkan emosi dan fungsi dalam masyarakat.

Ada seorang kawan tidak ingin berpindah ke rumah barunya di Bandar Mahkota. Aku dah melawat rumah itu dan memang luas dan cantik. Tetapi dia memilih untuk tinggal di Shah Alam juga dengan alasan anak-anaknya sudah selesa di sana dengan kemudahan yang banyak berdekatan dengan rumah. Jadi rumah barunya disewakan dengan harga RM550 sahaja. Dia tak ingin berpindah kerana tempat tersebut masih baru dan tiada kemudahan yang banyak di sekitar kawasan perumahan tersebut.

Ada seorang kawan lagi, tidak sabar-sabar nak berpindah masuk rumah barunya. Tiap-tiap minggu dia melawat rumahnya yang masih dalam proses pembinaan. Itu rumah pertamanya. Itupun menggunakan dua nama. Dia dan isterinya. Sudah 7 tahun dia menyewa rumah orang lain, tak sabar nak merasa rumah sendiri. Galak dia bertanya kawan-kawan tentang bagaimana nak menghiaskan dalam rumah dan perabut yang sesuai.

Seorang pensyarah terpaksa berpindah dari biliknya di blok akademik ke blok mekanikal yang jaraknya lebih kurang 1 kilometer. Katanya tak tahan dengan karenah rakan sebiliknya yang lansung tidak kena dengan anginnya. Selalu saja ada masalah yang berbangkit. Walaupun jauh, namun dia gembira kerana berjaya memisahkan diri dengan rakan sebiliknya. Rakan biliknya lagi gembira kerana dia mempunyai lebih ruang untuk diri sendiri kerana tiada orang yang sanggup untuk duduk sebilik dengannya.

Akhir sekali, seorang pegawai yang baru enam bulan di pindahkan pejabatnya ke blok akademik daripada blok pentadbiran, terpaksa pindah lagi sekali kerana penyusunan semula pejabat. Semua pegawai hal ehwal pelajar dikehendaki pindah ke blok pejabat yang baru dikosongkan. Saiz bilik lebih besar sedikit dari yang sekarang ini. Pejabat barunya bersebelahan bilik timbalan pendaftar. Bilik bosnya di sebelah hujung sana. Di halangi oleh 'partition' untuk pekerja lain yang tidak mempunyai bilik.

Aduh malas sungguh nak berpindah ni. Semua sudah dikemaskan namun dengan beban kerja sekarang ini membuatkan proses pindah ini menjadi lebih sukar. Aku memang kurang pandai dalam hal kemas mengemas ini. Takut tak jumpa fail atau dokumen yang hendak digunakan. Memang dah tanda kotak tu, takut hilang dalam kotak pulak. :)

No comments: