Wednesday, October 22, 2003

Kasut Pierre Cardin dan Anjing liar

Beberapa minggu lepas sudah pernah ternampak satu kumpulan anjing liar lebih kurang 7-10 anggota berkeliaran di kawasan kuarters. Masa main layang-layang atau bola dengan Luqman di padang depan rumah, terjumpa juga najis anjing. Tapi kadang-kadang sahaja nampak kumpulan anjing tersebut berkeliaran di sekitar kuarters.

Dua malam lepas aku terjaga dari tidur kerana dengar suara anjing yang ramai agak jelas kedengarannya. Mungkin di kawasan hadapan rumah. Oleh kerana masih awal pagi, menyambung tidur lebih diutamakan. Pada paginya setelah siap berpakaian pejabat, aku tidak nampak kasut ofisku yang memang diletakkan sebelah pintu masuk. Aku cari dalam rumah memang takde. Takut-takut Ita letakkan kat dalam sebab dia pernah rajin letak kasut tu kat dalam rumah. Memang takde kat dalam dan kat luar pintu. Hairan bin ajaib. Nak tanya Ita, dia dah bertolak pergi kerja. Lalu aku melihat sekitar kawasan rumah.

Aku nampak sebelah kasut aku dekat atas rumput depan rumah dalam keadaan basah. Sebelah lagi aku tak nampak. Aku teruskan pencarian sehingga sebelah jalan depan rumah. Aahh.. tu dia kasut sebelah lagi dekat dengan pokok pisang. Isk.. jauhnya. Sapa lah yang main-main dengan kasut aku ni. Kataku dalam hati. "Takkan Ita baling kasut aku kot, takkanlah marah sampai baling kasut aku jauh-jauh ni." fikirku lagi. Fikir punya fikir, dan melihatkan tali kasut aku nak terputus tiga dan bunyi anjing di awal pagi tadi, maka aku yakin ini kerja si anjing liar!. Sakitnya hatiku. Kenapa kasut yang lain-lain tidak dikacau. Ini kasut kerjaku yang berjenama Pierre Cardin yang menjadi mangsanya.

Aku rasa anjing ni pun ada taste jugak. Tinggi pulak tu taste dia. Kasut kat rumah Mahzan tak ada pulak disentuhnya. Entahlah kenapa. Terpaksalah samak kasut kerja yang satu ini. Ini sahajalah kasut kerja aku. Kasut yang satu lagi dah hancur. Memang tabiat aku pakai kasut sampai hancur, barulah beli kasut lain. Dalam kepalaku terfikir kalau aku lihat anjing-anjing ini lagi, aku akan gunakan pistol peluru bola plastik ku. Aku akan tembak sekor-sekor. Kalau kena sakit jugak tu. Aku dah cuba dah. Memang sakit. Kena cebok plastik tu boleh tembus.

Tunggulah kau anjing! :)



No comments: