Monday, October 20, 2003

Expo OIC 2003 Putrajaya Malaysia

Saja menawarkan diri untuk bertugas pada sabtu dan ahad lepas. Memang minat menyertai pameran sedemikian kerana suka berjumpa dengan ramai orang. hehe.. melihat pelbagai gelagat manusia sebenarnya memberi hiburan. Melatih diri sendiri untuk berhadapan dengan pelbagai lapisan pengunjung expo. Expo tersebut merupakan expo yang terbesar pernah dianjurkan di Malaysia. Luasnya Ya Allah, memang luas. Khemahnya memang canggih habis. Penghawa dingin sejuk yang amat. Dah pakai kot pun masih lagi kesejukan.

Ramai pengunjung yang mengumpul cenderamata dan beg kertas. Rumah Brunei paling penuh dengan orang yang nak beg kertas dia yang cantik dan besar. Kalau dah lengang tu maknanya beg kertas dah habis. Ada yang jalan-jalan tengok tengok pastu meneruskan perjalanan. Ada yang terus tanya ada souvenir tak? Ada juga yang melihat dari jauh dan datang apabila melihat ada souvenir diberi. Banyaklah pulak budget syarikat-syarikat yang masuk pameran ni walaupun dah hujung tahun. Gerai MSC ada banyak betul jenis beg. Ada beg kain cantik tetapi kena jawab soalan dulu.

Pengunjung expo melebihi jangkaan penganjur. Lebih 100 ribu orang hadir pada hari sabtu. Hari ahad pengunjung melebihi 100 ribu. Dihujung-hujung pun masih ramai pengunjung. Mungkin mereka nak tunggu jualan lelong barangan yang dijual di bhg Malaysian Showcase. Memang byk barangan yang bagus daripada serata negara OIC. Indonesia dgn pelbagai barangan batiknya. Negara Arab dgn produk Mecca Cola dan entah macam-macam lagi.

Salah satu gerai pameran yang menarik minat aku ialah SME Ordnance. Syarikat yang buat peluru. Pertama kali mereka pamerkan kepada orang ramai. Semua saiz peluru dari peluru pistol sampai peluru anti kereta kebal. Memang mengagumkan. Syarikat Airod bawak badan helikopter, kipas dan semua barang yang berkaitan. Juga menarik tumpuan ramai.

Packing barang jam lima petang kerana sudah habis brochure dan kebanyakan IPTS sudah kemas barang. Bukan tempat yang sesuai utk cari orang nak masuk belajar. Penyertaan kami sekadar memenuhi ruang dan mengesahkan kewujudan kami sahaja. Semua bahan pameran adalah baru-baru. Bunting baru. Gambar-gambar semua baru. Cantiklah juga tetapi tiada bunting keterangan mengenai kursus yang disediakan. Susah sedikit kalau nak bercerita satu-satu kepada pelawat.

Jam 5.30 minit sampai ke rumah, Ita tengah tunggu kawan-kawannya datang untuk majlis parti kuih raya. Alhamdulillah semua yg dijemput datang. Riuh rendah rumah yg kecik tu dibuatnya. Ramai yang pertama kali datang ke rumah ini. Baru lima bulan tinggal di sini. Selepas Maghrib, semua beredar dan tinggallah kami berdua untuk mengemas dan membasuh apa yang patut. Jam 10.30 sudah lelap dibuai mimpi..

*Sempat menonton David Blaine, Freeze in Ice. Seperti biasa Ita cakap nampak sgt setan jin yg tolong dia. hehe..

No comments: