Thursday, November 06, 2003

Berita kemalangan malam tadi mengejutkan seluruh warga Ikram. Sebuah kereta pacuan empat roda, Ford Ranger bertembung dengan bas ekspress utama di Kilometer 88, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur, dekat Simpang Jengka, Maran, petang semalam. Dalam kejadian pada jam 2.15 petang itu, Raja Arman Raja Mohd Ariffin, 29, dari Putrajaya; Mohd Mustafa Md Dali, 39, dari Taman Maluri, Kuala Lumpur; dan Khairul Nizam Yamin, 21, dari Jitra, Kedah, mati di tempat kejadian.

Mangsa yang parah ialah pemandu kenderaan pacuan empat roda Ford Ranger yang belum diketahui identitinya. Dia dan tiga yang terkorban menaiki kenderaan itu, manakala 15 mangsa cedera ringan ialah penumpang bas ekspres.

Kami semua mengenali Allahyarham Raja Arman. Pagi ini semua bercerita mengenai mengenainya. Beliau seorang yang amat disenangi semua orang. Seorang ahli surau dan agak warak orangnya. Teringat kepada email-email yang dikirimnya biasanya berisi tazkirah dan ilmu-ilmu Islam. Ternyata Allah lebih menyayanginya dan dalam bulan yang mulia ini, beliau pergi menghadap-Nya. Ditinggalkan dua orang anak dan seorang isteri. Isterinya seorang peguam, tinggal di Putrajaya. Semoga isterinya tabah menghadapi dugaan ini.

Terfikir sejenak betapa manusia tiada daya menahan ajal maut. Bila agaknya masa kita? Terasa takut juga memikirkannya. Bimbang tidak cukup amal yang diterima Allah. Kenapa tidak dalam bulan yang mulia ini yang sudah masuk peringkat 'Keampunan', kita gandakan amalan kita semua.



No comments: