Friday, October 10, 2003

Ruangan soal dan jawab

Kita biasa baca dan ramai antara kita yang suka ruangan soal jawab yang dipaparkan dalam majalah-majalah. Boleh dikatakan semua jenis majalah mempunyai ruangan soal jawab. Dari majalah mengenai bayi sehingga kepada majalah kereta motor. Ramai juga yang menjadikan tabiat melihat dulu ruangan soal jawab sebelum membaca ruangan lain. Kalau remaja lelaki, biasanya suka melihat ruangan soaljawab majalah wanita dan sebaliknya. Persoalan yang diutarakan biasanya pelbagai dan bukan yang berulang-ulang. Ramai juga yang menjadikan ruangan tersebut sebagai panduan dalam kehidupan yang berkait dengan tema majalah tersebut. Seperti dalam hubungan lelaki perempuan, suami isteri atau penjagaan bayi.

Pernah tak terlintas di kepala kita bahawa soalan yang disoal tersebut adalah rekaan semata-mata? Direka oleh penerbit dan dijawab oleh ahli panel. Atau direka dan dijawab oleh ahli panel sendiri. Penyataan di atas bukanlah satu tuduhan tetapi sekadar lontaran idea kepada semua untuk difikirkan pada masa lapang.

Setakat ini yang memang pasti ada majalah yang terkenal dari penerbit yang terkenal memang mengamalkan cara tersebut. Agaknya majalah-majalah lain juga begitu.

Adakah persoalan ini melibatkan isu moral atau etika. Atau tiada isu sama sekali? Asalkan jawapan tersebut betul dan memberi manfaat kepada pembaca, maka ianya adalah wajar. Atau soalan dari pembaca terlalu sedikit dan lambat untuk disediakan untuk siaran mingguan atau bulanan.

Sekian.

* Esok 11hb Oktober 2003 akan berlansung Majlis Konvokesyen Pertama, Kuala Lumpur Infrastructure University College di dewan serbaguna, Taman Ilmu Ikram. Baru selesai raptai penuh yang tidak berapa penuh kerana ada beberapa pihak yang lambat bersedia dan mamai mengenai tugas masing-masing. Harap-harap majlis esok berjalan dengan lancar.

No comments: