Monday, July 14, 2003

Event:

Kita hanya merancang Allah jua menentukan.

Aku merancang untuk hantar Ita pada hari sabtu lepas ke Puduraya. Tiket aku dah beli kat Transnasional Keramat. Bertolak dari Bukit Antarabangsa jam 1.05 tgh. Bas pukul 2, KL-Batu Pahat. Alkisahnya jalan sesak lepas Keramat nak masuk KL. Masuk Kg Baru dan Jln Tuanku Abd Rahman. Selamat jalan bas. Aku sampai jam 2.32 petang dan memang sah bas dah bertolak. Aku dah telefon masa dalam kereta tanya kaunter transnasional tu, dia kata ada pukul 3 tapi aku kena bayar separuh harga lagi harga tiket yang terlepas tu. Dia jual tak ah tiket yang aku terlepas tu?

sampai kat kaunter aku tanya bas pukul tiga dan aku bagi tiket yang aku dah beli tu. Dia telek-telek pastu tekan-tekan kebod. Pastu dia cakap "Bas pukul 3 dah penuhlah, bas pukul empat ada lagi". Isk2.. rasa geram dengan tensen. Aku dah telefon tadi takkan takleh nak simpan. Pukul empat lambat sangatlah pulak. Aku tunggu Ita turun dari surau sambil dukung Luqman yang tak nak duduk bawah. Mak oiii.. berat nya anak abah ni. Dah 16 kg rasanya. Berpeluh-peluh dahi aku sambil menahan berat lebihan bahagian atas badan.

Aku bagitahu Ita pastu aku ajak dia balik naik kereta je. Dia tanya " tak nak cuba tanya bas lain ke?". Aku kata "Takpelah.. susahlah nanti, kita naik kete je lah. Cepat pun cepat.". "Aii kata ada hal". "Takpe.. kira kensel je lah hal tu."

Lalu aku pun memandu balik rumah nak ambik baju sikit. Luqman heran, kata balik kampung tetapi sampai rumah balik. Dalam masa 15 minit, kami bertolak dari Taman Ilmu Ikram. Lebih kurang jam 3.40 petang. Kami sampai di Kg Parit Tegak jam 6.45 petang. Macam biasa jalan dari Muar agak perlahan kerana banyak kereta.

+ Aku punya memori teruk sikitlah. Aku dah tak berapa ingat nama Makcik-makcik Ita. Aku ingat sebenarnya tetapi tak perasan yang mana satu. Wak Jenon dan Wak Yah aku ingat betul lagi. Wak2 lain tu kurang pasti pulak. Sabar je lah. Seperti biasa, bila duduk di kalangan warga senior nih, aku gelak-gelak je sebab tak paham sgt apa dia org cakap. Aku paham setet-setet aje.

+ Majlis berjalan lancar seperti dirancang. Bagus betul tok Imam kg. Parit Tegak tu. Sebelum tahlil dia bagi peringatan kepada semua hadirin termasuk geng-geng muda kampung mengenai kepentingan belajar agama dan amalan solat. Cuma Luqman dok ulang-alik tengah-tengah orang ramai. Seronok pulak dia buat macam tu. Aku rasa kurang selesa takut-takut ada orang tak berkenan atau jadi gangguan. Cakap saja tak dengar, terpaksalah abah cubit sikit perut Maman. Seronok sgt dia main dengan Atikah.

+Kak Zimah dan Adik Zam balik ke JB awal pagi Ahad kerana adik ada kelas jam 9 pagi. Tak sempat nak bagi balik nota kursus fotografi adik yang dia pergi dua minggu lepas kat KL. Aku dah baca nota tu malam sebelumnya dan hampir semuanya aku dah tahu. Dah ada dalam kepala aku.

+ Balik jam 2.30 petang. Borong nenas kerana murah dan tengah musim dia. Adalah separuh bonet aku isi. Nak bagi-bagi kepada jiran-jiran sebelah rumah.

+ Hari ini aku cuti separuh hari. Nak ke Klinik Homeopati kat Selayang dan nak ambik barang lelong yang aku menang.

No comments: