Tuesday, July 29, 2003

Banyak soalan daripada para pelajar Sek. Men Jalan Tiga Bangi masa lawatan minggu lepas. Slot yang diperuntukkan hanya 30 minit dan aku berjuang dengan keadaan tekak yang tidak menyenangkan. Banyak soalan masih tidak terjawab. Jadi dalam ruangan ini saya akan jawab soalan-soalan tersebut. Diharap para pelajar dapat mengikuti jawapan melalui laman ini tanpa masalah.

soalan:
- Saya mengambil sains tulen, saya nak ambil Business study lepas SPM. Tapi saya tak ambil subjek akaun. Macam mana?

Jawapan:
- Tidak ada masalah bagi pelajar sains untuk bertukar ke aliran lain. Jika adik memang berminat dengan kursus Bisnes, adik perlu mendapat keputusan yang baik dalam matapelajaran Matematik atau Matematik tambahan. Prinsip akaun hanya salah satu subjek yang boleh diambil kira tetapi subjek utama yang diambil kira ialah BM, Math dan Sains. Adik juga mesti paling kurang lulus dalam Bahasa Inggeris.


Soalan :
-Macam mana nak handle subjek yang hard contoh, fizik & Add math.

Jawapan:
-Sebenarnya tidak ada subjek yang 'hard' dalam pelajaran. Yang menjadikannya susah ialah kerana kita tidak tahu bagaimana cara belajar subjek2 tertentu. Setiap subjek memerlukan pendekatan yang berbeza untuk membolehkan kita menguasainya dengan baik. Ambil contoh subjek Add Math. Kita tidak boleh pandai Add Math jika kita gunakan strategi belajar Sejarah iaitu dengan membaca pada saat2 akhir atau memulun habis pada saat akhir. Subjek spt Math memerlukan kita menguasai tajuk2 yg diajar dr awal. Untuk menguasai tajuk dr awal, kita perlu menumpukan perhatian dri awal kepada apa yg diajarkan oleh guru dlm kelas dan membuat semua latihan yang diberikan. Jika kita buat sambil lewa dan hanya tiru kerja rumah kawan kita dan hanya berusaha disaat2 akhir, maka kita sendiri yang menjadikannnya susah. Jika sekarang ini adik menghadapi masalah tersebut maka, adik kena sedar bahawa adik kena berusaha lebih kuat dari sekarang. SPM hanya 95 hari dari sekarang. Tumpukan kepada tajuk yang cikgu beri keutamaan. Pastikan adik menguasai tajuk2 tersebut. InsyaAllah adik boleh melihat kesannya dalam peperiksaan nanti. Ingat! orang yang berjaya suka buat perkara2 yang orang gagal tak suka buat! - Dr. Fadhilah Kamsah.

Soalan :
-Dalam masa 2 jam, adakah kita perlu belajar 1 subjek atau lebih.

Jawapan :
-Sebaik-baiknya satu subjek sahaja dan perlu ada jadual yang fleksibel untuk adik susun waktu belajar semua subjek yang dipelajari supaya boleh dihabiskan semua. Utamakan subjek yang penting dan memerlukan banyak latihan. Pelbagaikan cara belajar spt latih tubi, berkumpulan, membuat nota peta minda, mengajar kawan dsb. Subjek yg kurang mencabar boleh diperuntukkan masa lain contoh petang atau waktu selepas makan tengahari. Perancangan amatlah penting. Jika kita merancang untuk berjaya, kita sudah melangkah satu kaki ke depan.


Para pelajar boleh hantarkan soalan kepada email saya atau tuliskan dalam buku tamu.

Terima kasih.

No comments: