Thursday, June 05, 2003

Program Orientasi terpaksa ditunda kepada minggu depan kerana beberapa faktor yang tidak dapat dielakkan (malas nak cerita). Mahzan dah balik Kelantan pagi-pagi lagi tadi. Selamat berjuang. Selamat berjaya. Selamat selamat.

Semalam Ali datang tunjuk presentation dia. Memang hebat 'presentation' tu. Bermutu tinggi. Amatlah sesuai untuk dipasarkan. Selepas berbincang-bincang Ali bagi kepercayaan kepada aku untuk membentuk sebuah laman web untuk syarikatnya. Jangkamasanya ialah sebulan. InsyaAllah aku akan usahakan. Ada juga kerja aku nak buat malam-malam kat rumah.

Percaya atau tidak kita semua telah memilih cara hidup yang kita lalui sekarang. Takdir adalah takdir tetapi pilihan tetap di tangan kita. Masalah juga adalah masalah tetapi cara penyelesaiannya juga di tangan kita. Sekarang ini musim orang kahwin. Minggu lepas tak sempat pergi pun sebab ada hal yang tak boleh dielakkan (alasan.. :+). Si Elin juga turut sama melangkah ke alam baru dengan penuh glamer. What a wonderful wedding. I wish I could have that kind of wedding. Hehehe... maybe next one... (just joking.. Ita tahu kan muncung lak dia). I could say that she will be having good time without much problems. She's just need to concentrate on emotional happiness. With that surrounding, I would say that she's very fortunate and blessed.

Mahzan pernah menyuarakan rasa kesal kerana masih belum bertemu jodoh sedangkan aku sudah punya anak tiga tahun lebih umurnya. Aku kata sebenarnya lansung tiada apa yang perlu dikesalkan. Terlalu banyak hikmah di setiap perkara yang kita hadapi. Aku kata lagi, memang kalau hendak dinilai dari segi masa, aku lebih beruntung sebab punya isteri dan anak sebagai penyeri hidup. Tetapi apa yang aku lalui selama ini tidak semuanya indah dan menarik. Aku berkata.. "aku harap aku boleh menjadi seperti engkau". Kerana kau sudah punya segalanya dan siapa sahaja yang dijodohkan denganmu akan punyai segala yang diimpikan. Semua kau mampu. Kau akan menjalani kehidupan berdua dengan lebih indah dan gembira.

Tiada utasan kesal ingin kujahit di sini. Cuma kehidupan kita yang kita pilih ini mesti kita hargai dan syukuri. Semua orang inginkan kebahagiaan, harta benda, kecantikan dan hidup tanpa masalah. Tetapi kecantikan atau harta benda bukan penentu kebahagian. Semua sudah tahu bukan? Penghuni setinggan boleh bahagia. Penghuni banglo juga boleh bahagia.Dan sebaliknya. Yang tiada wang diuji dengan kesempitan harta benda dan yang banyak wang diuji dengan kelimpahan harta benda. Orang yang kesempitan boleh jadi susah hati kerana tidak pernah cukup wang untuk hidup. Orang yang cukup wang mungkin tidak menghargai kasih sayang.

Semua golongan ada yang kerjanya mengejar duit. Rezeki masing-masing. Usaha dan usaha lagi. Ramai yang berjaya, ramai juga yang gagal. Apa penentu kebahagiaan? Ada isteri asyik merungut kepada suami kerana tidak cukup itu dan ini. Ada isteri yang merungut kepada suami kerana lansung tiada masa untuknya. Jadi apa penentu kebahagian ya? Aku belum baca buku HM Tuah Iskandar "kunci kebahagian hati wanita". Apa isinya ya?

Sekadar cebisan persoalan untuk difikirkan bersama...

No comments: