Saturday, June 28, 2003

Morning people..

I revisited my antic website at here I created that in 1997. Revisited Enie's and Ita's antic website as well. So many memories came with those.. :)

This is what I wrote in one of the pages:

KAWAN.......merupakan cermin bagi diri kita, jika baik akhlaknya, InsyaAllah baiklah akhlak kita. Begitu juga sebaliknya. Sebagaimana mafhum sabda Rasulullah(s.a.w).....Jika kamu berkawan dengan seorang penjual atar, maka kamu akan berbau harum, walaupun kamu tidak membelinya. Jika kamu berkawan dengan seorang tukang besi, maka kamu akan terasa panasnya percikan api, walaupun kamu tidak membuatnya.

Banyak istilah digunakan untuk kawan ni sebenarnya...antaranya sahabat, teman , kenalan dan rakan. Kenalan merupakan orang yang baru kita kenal...dan hanya mengetahui nama dan tempat tinggalnya sahaja...selepas tu mungkin akan menjadi kawan kita. Kalau kita bertemu selalu dengannya..mungkin dia akan menjadi rakan kita. Apabila menjadi rakan...ada empat kemungkinan..pertamanya dia mungkin akan menjadi teman kita jika rakan kita tu seorang perempuan dan kemungkinan yang kedua dia akan menjadi sahabat kita jika orang itu lelaki.. Kemungkinan yang ketiga ialah kita akan terus menjadi rakan, jika kita tidak mempunyai persamaan dari segi cara hidup atau minat...dan yang keempat..mungkin kita akan menjadi musuhnya jika perbezaan antara kita terlalu besar dan tidak menyenangkan...

Isk....mungkin bicara ini panjang sangat..hehehe..seribu kemaafan dipohon...ada lagi ni ..hehe..sabo jelah yea..memoga dapat manfaat...

Ada pepatah Melayu yang menyebut "Berkawan biar seribu, berkasih biar satu" ....hehehe..apa pendapat awak2 sume?... pendapat sayalah yea...sebab ni ompage saya.. hehehe.. memanglah betul kawan sampai seribu tapi kita kena ingat satu perkara je.. apa tujuan kita berkawan sampai seribu tu..? sebenarnya seribu ke..sejuta ke..atau sepuluh orang tidak menjadi soal, yang menjadi soal ialah bagaimana cara kita berkawan. Ramai orang tidak membezakan antara kawan lelaki dan kawan perempuan.. bukan apa.. agama kita mempunyai peraturan dalam berkawan ni terutama dengan berlainan jantina lah kan.. walau bagaimana jujur kita berkawan.kita mesti ingat bahawa seorang lelaki dan seorang perempuan adalah muhrim jika bukan dari kalangan keluarga... maka di situ terletak bebatas perhubungan antara lelaki dan perempuan.. nak tau bebatas tu... cari sendiri lah yea.. kan tak larat nak baca lak..hehehe..:)


Kawan-kawan aku sebenarnya ramai , tapi dalam dunia cyber ni baru lagi jadi tak berapa ramai lagilah. Kalau aku cerita pasal kekawan aku yang bukan dari dunia cyber ni, rasanya tak capai matlamatlah sebab korang nak kenal macam mana kan.. Tapi .... adalah 3/4 orang yang korang kenal kot...dulu aku selalu masuk dalam talker genesis, dapat ramai gak kawan..tetapi dah kena ban dah site tu..heheehe..sebab kita orang cakap Melayu ramai-ramai. Ramai kekawan yang aku jumpa dalam slopes....tempat-tempat lain tu ada gak cam kat jungle atau lighthouse tapi ramai india ngan omputih so, tak yah bubuhlah yea..so inilah lebih kurang...bukan semua ni.. ramai lagi..nanti bubuh kemudian kalu ada sesapa yang nak masuk senarai boleh gak..bagitau jek..

+ Ramai orang sedang galak dengan saham sekarang ini kerana pink form sudah keluar. Aku tak de duit nak beli saham. Mahzan pun beli jugak satu lot. Hari ini keluar prospektus Kumpulan Protasco dalam utusan dan berita harian.

+ I visited cik Kieli and I can't help but feeling ..hmmm.. feeling apa ya? Nak pergi sana jugak. Satu hari nanti aku akan sampai ke sana. Harapnya Muring masih lagi ada di sana. :)

+ Tak siap2 lagi dok buat website Ali Taufek ni. Dok layan jurnal dari seluruh pelusuk alam. Hebatnya ya dunia sekarang. Real time jurnalist from the other part of the world.



No comments: