Monday, March 22, 2004

Buku catatan sejarah tanahair dicatat lagi. Kali ini kemenangan Barisan Nasional dan seorang individu yang biasa dipanggil Pak Lah di dalam pilihanraya umum ke sebelas. BN menang besar dikebanyakan negeri dan mengurangkan majoriti dua pertiga DUN Kelantan. Ramai yang meletakkan kejayaan tersebut sebagai kejayaan Pak Lah yang membawa imej yang diterima ramai golongan rakyat jelata. Namun beberapa insiden semasa pengundian mencemarkan kredibiliti SPR yang diterajui oleh Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman (pernah bekerja bawah dia nih.. isk isk).

Gelombang di Terengganu memang boleh dirasakan kebanyakan orang. Namun gelombang di Kelantan tiada siapa yang merasa. Tiba-tiba sahaja melanda. Teringat semasa empat tahun dahulu apabila pulang ke kampung untuk mengundi. Sudah terasa bahang kemenangan Pas di Terengganu pada masa itu. Samalah juga bahang yang dirasakan pada pagi Ahad, semasa tiba dari Kuala Lumpur untuk menyahut tanggungjawab warga yang taat. Abah awal-awal lagi bercerita tentang kemenangan BN yang katanya sudah begitu pasti tanpa ragu-ragu. Pun begitu aku masih ragu ianya akan menjadi begitu sehinggalah melihat keadaan sekitar KT dan apabila sampai ke rumah.

Proses mengundi begitu mudah dan cepat. Hanya 200 meter dari rumah. Saluran tiga yang dikhususkan kepada golongan muda ternyata tiada barisan panjang. Hanya tiga orang menunggu didepanku dan Ita. Setelah mendapat kertas undi, aku terus memangkah calon pilihan. Ita menurut di belakangku membuat urutan kerja yang sama. Sekejap sungguh selesai proses mengundi.

Bercakap dengan kedua-dua pihak membolehkan aku melihat senario terkini. Ternyata gelombang biru memang sudah melanda dan memberi kesan kepada keseluruhan kawasan negeri. Yang aku dapat perhatikan, ramai wakil rakyat yang tidak memberikan prestasi yang baik dalam masa empat tahun ini. salah satu sebab yang dirasakan.

Hmmm.. tak sempat menulis panjang. Tuntutan kerja hakiki memerlukan aku berada di luar pejabat. Orientasi pelajar baru sedang berlansung dan aku perlu memantau aktiviti terkini. Chioww....

No comments: