Monday, March 15, 2004

Tak pernah merasa terhina dan terganggu minda sedemikian rupa. Satu tamparan yang maha hebat pernah aku rasakan. Rasa seakan disiat maruah dan harga diri. Tergamam seketika tanpa bicara. Bicara seterusnya terus hilang arah tuju dan tidak tersusun. Terasa juga seakan seorang pesalah undang-undang yang menunggu masa untuk dijatuhkan hukuman. Lantas sesi temuduga tersebut berakhir dengan begitu cepat sekali. Tiada soalan lagi ditanyakan kepadaku. Seperti seorang pesalah yang berada di depan hakim dan peguam. "No further question, you can go now".

Tak pernah terganggu fikiran dan emosi begitu sekali. Memandu ke PWTC dengan perasaan yang bercelaru. Keyakinan pada diri sendiri tercalar dan tergugat. Kepercayaan kepada diripun menjadi goyah. Agaknya dari wajahku mungkin dapat dilihat kegusaran yang membukit tingginya. Tidak tahu apa yang patut aku fikirkan. Gambaran sewaktu temuduga tadi diulang tayang secara automatik tanpa henti. Suara penemuduga tersebut juga bergema-gema di dalam kepalaku. Biasanya tanda-tanda ini aku lihat ada pada pelajar yang menghadapi masalah. Kini tanda-tanda tersebut ada pada diriku.

Aku memerlukan seorang pendengar pada waktu ini. Ataupun seorang kaunselor untuk mendengar masalah aku pada waktu ini. Aku hubungi seorang kawan dan dia memberi beberapa patah semangat bagi melalui cabaran ini. Belum cukup untuk aku sembuh. Bukan semua orang terdekat boleh menjadi pendengar yang baik. Belum tentu ahli keluarga boleh membantu kita bila diperlukan begini. Susah payah terpaksa menguatkan semangat dan bertugas di pameran pendidikan MARA, berjumpa dan bercakap dengan orang ramai. Rakan setugas juga menjadi teman bicara soal hidup yang berkait dengan pengalaman yang baru dialami.

Ada sesiapa yang sudi mendengar?

No comments: