Thursday, March 04, 2004

Musim kedua For Love or Money

20 wanita dijanjikan wang 1 juta jika berjaya menawan hati seorang jejaka yang ingin mencari teman hidup. Si jejaka tidak mengetahui bahawa wanita yang dipilihnya akan memenangi duit 1 juta sehinggalah tinggal dua orang wanita sahaja. Kemudian si jejaka diberitahu rahsia duit tersebut dan jika wanita yang dipilih itu juga memilih jejaka tersebut, dia juga akan mendapat 1 juta dolar. Bagi dua orang wanita tadi pula diberitahu bahawa mereka tidak boleh memilih kedua-dua jika si jejaka tadi memilih salah seorang dari mereka. Mereka mesti memilih duit tersebut ataupun jejaka tersebut sahaja. Jika mereka menyambut lamaran jejaka tersebut, maka duit itu akan lesap. Jika dia memilih duit 1 juta maka dia mesti menolak lamaran jejaka tersebut.

Si jejaka amat tertarik dengan wanita yang lebih sofisticated dan kelihatan lebih matang serta sedikit jual mahal. Padahal dia tahu bahawa seorang lagi itu memang menyintainya sepenuh hati cuma wajahnya sedikit kebudak budakan dan kelihatan kurang matang. Jika dia memilih wanita tersebut dia pasti dia akan mendapat duit 1 juta kerana wanita tersebut pasti akan juga memilihnya bukanlah wang 1 juta tersebut. Namun si jejaka memilih gerak hatinya dan memilih wanita yang lebih disukainya. Memang benarlah jangkaannya bahawa wanita itu menolaknya dan memilih duit sejuta tersebut. Si jejaka pulang dengan tangan kosong dan terpaksa mengecewakan wanita yang benar-benar menyayanginya.

Lalu sipemenang duit sejuta ini diberi cek tersebut. Selepas dua minggu wanita tersebut dipanggil semula. Kali ini dia ditawarkan wang dua juta pula sekiranya dia memilih seorang jejaka daripada 20 jejaka yang berada di tempat yang dia pernah lalui sebelum ini. Kisah yang sama tetapi agak berbeza kerana kali ini 20 jejaka akan cuba memenangi hatinya dan berpeluang untuk memenangi wang sejuta juga.

Pandai sungguh dipereka rancangan ini. Memang jelas nilai duit atau cinta yang menjadi pilihan manusia. Subjek yang agak kabur bagi manusia untuk dinilaikan menjadi begitu jelas. Kita biasa mendengar orang berkata bahawa manusia bisa bahagia dengan cinta atau wang. Namun yang mana akan menjadi pilihan kita sekiranya diberi dua pilihan. Cinta belum tentu bahagia selamanya, begitu juga duit, belum tentu kita akan bahagia dengan duit yang banyak.

Fikir fikirkan...

No comments: