Monday, March 08, 2004

Demam pilihanraya sudah bermula. Kedinginannya sudah terasa bila membaca akhbar harian. Sudah bertukar daripada agenda biasa. seratus peratus perasa dan pewarna. Tidak elok untuk kesihatan kita. Kena jauhkan nampak gayanya. Kalau selalu terdedah boleh menyebabkan beberapa penyakit, terutama penyakit sakit hati. Jadi bagi mereka yang tidak biasa menggunakan perasa dan pewarna, dinasihatkan untuk mengelakkan dari memandang akhbar harian.

Dalam berita TV yang juga sekarang penuh dengan bahan perasa dan pewarna, ada satu berita yang agak menarik. Kenyataan dari orang besar SPR yang mengatakan tidak boleh menggunakan cara 'temporal threat' atau ugutan pilihanraya kepada pengundi kerana takut pengundi tidak berfikir bebas apabila mengundi nanti. Lansung dari bahan politik entah dari mana yang mengatakan undi sekian-sekian masuk syurga. Itu merupakan ancaman dan ugutan katanya.. Lalu dengan minda yang dikurniakan Allah, dibelek dan didengar berita-berita lainnya. Kata mereka.. Kawasan yang tak mengundi bla bla akan menyebabkan kemunduran. Ahhh.. apakah ini satu lawak kelakar untuk orang politik sahaja. Tidakkah itu juga merupakan satu ancaman dan ugutan yang sebenarnya lebih berkesan kerana lebih ramai manusia yang takutkan kemunduran/tak membangun daripada benda benda lain.

Melawat laman-laman web mereka pun terasa kelakarnya. Entah berapa ramai yang tergelak bila mendengar atau membaca cerita begini. Anda bagaimana?

*Aarghh.. kemungkinan besar aku tidak boleh mengundi kali ini kerana hari ahad tersebut, ada program dan aku terpaksa bekerja. Mungkin akan hantar Ita dan Luqman balik. Sekurang-kurangnya Ita boleh mengundi.

Pelajar sudah mula cuti selama tiga minggu. Agak sunyi keadaan kampus pada masa sekarang. Boleh tumpukan kepada kerja perancangan.

No comments: