Monday, November 17, 2003

Dapat email dari seorang kawan bertajuk : what animal are you?
October 1 - 15 ~ Monkey (ita)
October 16 - 27 ~ Turtle
October 28 - 31 ~Panther (aku)

Panther
You are mysterious. You have lots of friends and can be mean at times or nice. You always have the latest gossip with you and you are a leader.

Monkey
You are attractive and hyper. You have a lot of friends and your really outgoing. You gossip alot. Your funky and "unique" theres no one else like you. You want attention and like to be a leader

Ikut jadual tu, aku jadi Harimau hitam dan Ita jadi monyet. Aku baca penerangan pasal binatang tu pastu aku gelak. Kemudian baca yang Ita punya pulak, aku gelak lagi kuat. Lansung tak kena terutama yg Ita punya tu. Isk2 memang betul ramai orang tak de keje yea. Sampai mende mcm ni pun diaorg buat. Tapi ada orang suka baca benda2 mcm ni, terutama para remaja dan golongan wanita. Ramai yang kata "Eh, mmg betul lah apa dia kata." "a'aa lah mmg aku camtu" dan lain-lain lagi.

Hakikatnya apa yg diperkatakan ialah sifat manusia secara umum. Sedikit sebanyak ada dalam diri kita. Cuma kita sebenarnya yang kurang kenal diri sendiri dan terpegun apabila orang lain boleh memberitahu siapa kita. Manusia memang mempunyai satu jenis corak personaliti yang boleh dilihat melalui tingkah laku dan anggota badan. Cara berfikir manusia pun ada coraknya. Ada orang bekerja mengkaji corak pemikiran manusia dan corak kemahuan manusia. Mari kita sendiri yang berfikir tentang diri kita. Ambil masa sekejap dan tulis apa yang kita tahu ttg diri kita. Kritik diri sendiri dan kenalpasti kekuatan yang ada dan tingkatkannya.

Pernah satu ketika dulu, masa program orientasi pelajar baru, aku tengok satu tangan pelajar yang menjadi fasilitator program pastu bagitahu dia mcm mana personalitinya dan bagaimana keadaan hubungan sosialnya. Dia terkejut dan gembira semacam je. Dua tiga hari lepas tu, dia bawak 4,5 org kawan dia datang ke bilik dan minta ditengok tangan diaorg. Cakaplah juga sikit-sikit, yang baik-baik lah. Kelakar pulak rasanya dia org ni. Lepas tu ada lagi satu kumpulan datang. Eh, dah jadi tempat tengok tangan pulak bilik kaunseling ni.

* Minggu terakhir bekerja sebelum raya. Minggu ni akan jadi pendek je sebab terlalu banyak event akan berlaku. Esok event besar iaitu Majlis Berbuka Puasa Perdana 1424H yang akan dihadiri oleh Tan Sri Dato' Dr. Abdul H*mid O*hman dan aku jadi pengarah program ni. InsyaAllah berjalan dengan lancar.


No comments: