Wednesday, September 03, 2003

Perjalanan balik kampung sempena cuti hari Merdeka berjalan lancar, Alhamdulillah. Menonton perarakan melalui TV sahaja. Sedikit sgt ditayangkan kontinjen pendidikan. Tak sempat nak tengok muka budak-budak Ikram yang masuk perbarisan. Dahlah duduk kat belakang, pastu pakai baju t-shirt kolej dengan cap merah sahaja. Dah memang tiada budget khusus. Lainlah IPTA dah memang dapat belanja daripada kementerian. RM300 utk seorang. Semua yang masuk perbarisan adalah Palapes atau Rotu. Memanglah cantik kawad diaorg ni. Tetapi apa yang aku rasa bangga ialah kumpulan dari IPTS, Lim Kok Wing, Sedaya, Binary dan Sunway semua penyertaan pelajar adalah SUKARELA!. Tiada orang yang memaksa mereka masuk dan tiada ganjaran duit atau pakaian yang mahal. Itu yang membezakan langit dan bumi. Dari segi fizikalnya dilihat macam tidak bersungguh, dengan pakaian berbeza dan kedatangan pada sesi latihan yang tidak menentu. Namun semangat sukarela tersebut jauh mengatasi para pelajar IPTA atau Politeknik yang memang tiada pilihan tetapi mengikuti arahan menyertai perarakan.

Ada cercaan dari beberapa golongan mengenai penyertaan IPTS tetapi sebenarnya IPTS jauh lebih hebat semangatnya dari mereka. Sanggup bangun pagi jam 5.30 selama enam hari untuk menghadiri sesi latihan tanpa ada paksaan dari mana-mana pihak. Pihak HEP lansung tiada kuasa utk mewajibkan pelajar menyertai perbarisan dan pihak akademik juga tidak ingin mewajibkan pelajar untuk menyertai.

Aku cipta rekod balik kampung dalam masa yang paling lama. 10 jam dari KL ke Kuala Terengganu. 4 kali berhenti tidur tepi jalan kerana mengantuk yang amat sangat. Memang mental aku gagal kerana aku dah set kan untuk bawa perlahan kerana keadaan absorber yang agak teruk. Ke empat-empat nya dah perlu diganti. Aku dah lihat harganya di KL, Cina tu nak dlm RM800 lebih utk absorber monroe. Itu yang aku gagahkan juga dengan absorber yg tinggal spring dan melambung-lambung dalam perjalanan.

Sampai KT jam tujuh dan aku singgah di sebuah warung di depan sek. Ladang. Aku makan nasi dagang, nasi lemak dan roti canai. Sedapnya lah rasanya. Lama dan tak rasa makanan2 tersebut. Tiap2 hari aku pergi ke pasar Chabang Tiga beli sarapan yang bermacam-macam. Nasi dagang, nasi lemak, kuih bom, laksa, ketupat pulut, pulut kelapa dll lagi.

Aku sudah merancang utk ganti absorber kereta kat kedai sebelah rumah aku. Jauh murah harganya. Ganti empat absorber brand Monroe dengan jaminan setahun dengan harga RM470 shj. Banyak aku belajar tentang suspension dan tayar kali ini. Jenama2 spring pun aku dah kenal. Aku ganti juga engine mounting belakang. Semuanya habis RM545 campur allignment semula. Baru lah keretaku rasa macam kereta baru. tak de gegar2 dan absorber working superbly. Tak puas nak bawak pulak rasa. :)

Nanti nak cerita pasal majlis pertunangan adik aku...


No comments: