Wednesday, December 31, 2003

Majlis akad nikah diadakan di Masjid Sultan Abu Bakar, JB. Masjid mercu tanda JB. Pagi itu cuacanya amat baik. Redup sahaja cuma kadangkala panas tidak berapa terik. Kami sudah sampai jam 9.30 pagi lagi. Aku membawa pengantin perempuan. Rasanya pemanduanku pada waktu itu boleh menang anugerah pemandu berhemat kerana lemah lembut menekan minyak kereta dan kelajuan di bawah paras had laju.

Kemudian memandu ke flat Larkin bertemankan adik ipar bongsu yang baru bertunang dua hari lepas. Aku masih tidak mahir jalan di JB ini. Risiko sesat amatlah bahaya untuk diambil terutama dalam pengendalian majlis penting begini. Sempat perasan Maktab Abu Bakar, tempat belajar TOK RIMAU. Hebat bangunan sekolahnya. Memang elit gayanya.

Sampai di Larkin, mencari ruang parking kerana diminta naik ke atas dahulu. Kalau diikutkan praktikalnya, baik menunggu di bawah sahaja. Kerana nak bawa orang tua, Tok Sedara tua, abang arwah mertuaku, terpaksa parking dulu. Sistem parking di Larkin mmg hebat. siapapun boleh parking depan kereta org tetapi dgn syarat jgn tarik handbrake dan neutralkan gear. Pastu main tolak je kalau nak keluar. Kadang-kadang dua tiga kereta kena tolak. Kejadian mencium punggung amatlah biasa dilihat di sini.

Majlis diatur jam 10 pagi. Baru sahaja nak keluar dari Larkin, orang di masjid telefon bahawa imam sudah sampai sedangkan walinya ada bersamaku. Mujurlah perjalanannya singkat sahaja. Sempat sampai dalam waktunya.

Pertama kali aku menghadiri majlis akad di masjid. Suasananya aman mendamaikan. Terasa nak nikah sekali lagi pulak. hehehe.. sabo je lah. Aku sekali lagi jadi saksi nikah pihak perempuan. Pada masa yang sama aku pegang kamera digital adik dan Nikon SLR ku. Tok sedara sebelah mak mertua tepuk paha aku suruh duduk dekat sikit dan tinggalkan kamera dulu. "kue kan saksinya.. duduk dekat sikitlah", katanya perlahan. Aku tersipu dan menurut aja.

Selesai majlis, acara mengambil gambar di luar masjid. Amatlah meriahnya ditambah dengan kehadiran puluhan pelancong asing yang melawat masjid. Sempat menumpang ambil gambar sekali dengan keluarga pengantin. Pak Andak berpesan supaya semua gambar yang ada gambarnya mesti dihantar kepadanya. Nak besarkan dan nak letakkan kat dinding katanya.

Selesai majlis di masjid, sekali lagi membawa pengantin perempuan ke rumah pengantin kakak pengantin lelaki di mana kenduri diadakan. Konvoi dengan 4 buah van dari kampung yang disewa khas untuk membawa sedara mara. Dalam lima orang adik beradik yang sudah kawin, ini kali pertama dibuat di luar kampung. Terpaksa diimpot semuanya dari kampung. Lalu perjalanan perlahan bermula kerana takut kereta belakang tak sempat ikut. Nampak traffic light hijau, perlahan je tunggu kuning takut kereta belakang tak lepas.

Kenduri di sebuah taman di Skudai. Perumahan campuran semua bangsa. Di sebelahnya ada dua ekor anjing Rottweiler separas pinggang tingginya. Berekor kontot. Beberapa tetamu dari kampung membayangkan jika anjing itu terlepas dari pagarnya. Apa yang jadi agaknya.

Tup-tup jam 5 petang selesai semuanya. Aku dan adik Izam jadi kameramen. Ada dalam empat gulung filem digunakan. Mintak-mintak semuanya cantik menarik.

No comments: