Thursday, July 31, 2003

Soalan:
-Macam mana hendak tumpukan perhatian semasa belajar tanpa sebarang gangguan luar dan gangguan minda(mengelakkan berfikir macam-macam).

Jawapan:
- Penumpuan dalam pelajar amat penting untuk mendapatkan kesan yang terbaik. Penumpuan ini bergantung kepada beberapa perkara. pertama adik kena betul-betul bersedia dari segi fizikal. Contohnya tidak lapar atau terlalu kenyang. Mempunyai tempat yang sesuai spt bilik dan meja belajar. Tiada gangguan fizikal spt bunyi yang tidak menyenangkan. Keduanya dari segi mental adik. Adik bersedia untuk belajar pada masa itu dan faham kenapa adik mesti belajar masa itu. Yang menjadi masalah biasanya ialah apabila kita menghadapi masalah yang melibatkan emosi. Kita akan mudah hilang tumpuan kerana masalah itu mengganggu fikiran kita. Dalam hal ini adik perlu ingat bahawa kita boleh mengawal minda kita supaya untukkan masa yang lain untuk menyelesaikan masalah yang ada. Jika masalah itu amat penting dan segera, maka perlu diselesaikan terlebih dahulu masalah tersebut. Kita kena pro-aktif, jangan tunggu org lain utk menyelesaikan masalah kita. Kita kena usahakan sendiri. Kerana yang berjaya adalah kita dan yang akan gagal juga kita!

Soalan:
-Macam mana jika kita study petang kerana tidak masuk, letih tetapi belajar sebelah malam dengan penuh tumpuan (mula study pukul 12mlm - 3 pagi) kerana sudah biasa?

Jawapan:
-Waktu belajar adalah bergantung kepada adik sendiri w/bagaimanapun perlu mengetahui keupayaan dan fisiologi badan kita. Tidak ada salahnya jika belajar malam sehingga 3 pagi tetapi jika tidur lambat itu akan menjejaskan tumpuan aadik pada pelajaran di sekolah, maka ia adalah tidak wajar. Tubuh kita memerlukan lbh kurang 6-7 jam waktu tidur yg nyenyak. Jika kurang tubuh kita akan merasa tidak bersedia dan lesu. Biasanya mereka yang belajar pada lewat malam sudah terbiasa dengan tidur sebelah petang. Ini adalah amalan yang amat tidak baik. Tidur sebelah petang akan menyebabkan badan kita menjadi lebih lesu bukannya mengembalikan tenaga kita. Boleh tidur selepas sekolah dlm 30 - 60 minit untuk merehatkan otak kita ttp jika lebih, maka ia akan memberi kesan negatif kepada badan kita. Latih diri sendiri supaya boleh mengikuti jadual belajar yang baik. Rujuk kepada guru kaunseling adik untuk membuat jadual belajar yang berkesan.

soalan:
-Selepas SPM, tidak tahu hendak ke mana.

Jawapan:
-Soalan itu memberitahu saya bahawa adik masih tidak mempunyai matlamat dalam hidup yang jelas. Masih tidak pasti apakah bidang yang diminati dan ingin diceburi. Sebab itulah adik tidak nampak jurusan apa yang perlu dicari dan Universiti/kolej mana yang menawarkan kursus2 yg berkaitan. Tetapkan matlamat terlebih dahulu berdasarkan minat dan kecenderungan pelajaran adik. kemudian usahalah bersungguh-sungguh supaya adik mencapai keputusanyang baik. Keputusan yang baik akan membolehkan kita membuat banyak pilihan. Buat masa ini tumpukan sepenuh perhatian kepada SPM yang akan menjelma tidak lama lagi dan baiki keputusan subjek yang adik lemah. Selepas SPM nanti, akan ada banyak pameran2 pendidikan dan adik boleh memilih institusi kesukaan adik.

No comments: